Authorize

fredag 18 februari 2011


Satt hemma hos mina föräldrar och rotade runt bland gamla saker som finns kvar i pojkrummet, då plötsligt fick jag se den... ett helt ospelat ex av Authorize - The Source Of Dominion (1991). Nu har jag ju givetvis ett exemplar till hemma som spelats en hel del genom åren!
Men jag kom på att det var ett tag sedan jag lyssnat på den nu och har inte heller skrivit om dom tidigare.

Detta band var stora hjältar när jag var en sisådär 12-15 år, mest pga. att dom var lokala och jag kände åtminstone 2 av medlemmarna väl. Man var ganska ensam på den tiden att gilla den riktigt extrema musiken (det fanns säkert många men inte i Bergvik...)Så när det dök upp ett lokalt band som dessutom var riktigt bra så var det en stor grej... minns ännu spelningen dom gjorde i skolans gymnastiksal kan inte ha varit många som uppskattade det hela och jag undrar vad lärarna tyckte som förmodligen inte hade en aning om hur det skulle låta :) Har du inte hört dom men gillar svensk dödsmetall från tidigt 90-tal så ska du definitivt ge dom en lyssning. Hela albumet finns att höra på Myspace

Lite info om bandet och medlemmarna:

Bandet bildades 1988 och hette från början Morbid Fear, men strax efter releasen av deras demo 1990 så bytte dom namn till Authorize.
Som Authorize släppte dom en split E.P tillsammans med 3 andra band tex. Nirvana 2002 (Även denna har jag i min ägo givetvis).
Deras enda fullängds album The Source Of Dominion släpptes 1991.

Medlemmarna i bandet var:
Micke Swed - Drums
Larsa Johansson - Guitar
Patrik Leander - Bass
Jörgen Paulsson - Guitar
Thomas Bizzon Ek - Vocals

Patrik & Jörgen spelar idag i bandet Lednote Väl värt en lyssning dom med..riktigt bra!

Här bjuds på 2st låtar från skivan:

Darkest Age:



Titelspåret, The Source Of Dominion:

1 kommentarer:

Unknown sa...

HAHA.. hittade din sida.. jag gick själv i bergvik när dom spelade i gympasalen.
hur bra som helst alla satt på golvet å lärarna höll på att dö...
STAY METAL.
Med vänlig hälsning Fredrik "Olov" Olofsson. 7-9B