Cemetary

torsdag 17 februari 2011



Ännu ett klassiskt dödsmetall-band som jag lyssnade mycket på i ungdomens dagar...
Satt och klickade runt lite på Spotify och snubblade över Cemetary, denna grupp har jag flera skivor med hemma men har inte lyssnat på dom på åratal.

Nu har jag suttit och lyssnat ett tag på Spotify och inser varför jag en gång var ett stort fan!

Cemetary (namnet är medvetet felstavat)var ett svenskt death metal-band från Borås, grundat av Mathias Lodmalm år 1989. Några år senare skrev de på ett kontrakt med Black Mark Productions och släppte sitt debutalbum An Evil Shade Of Grey (1992). Gruppen gjorde en skiva till (Godless Beauty,1993)innan de gick från death metal till en gothic metal-stil med Black Vanity (1994), Sundown (1996) och Last Confessions (1997). Efter ett uppehåll på sju år återförenades bandet år 2004 och gav ut sin sista LP, Phantasma. I maj 2005 meddelade Mathias Lodmalm på bandets hemsida att han lämnade scenen för gott då han var missbelåten med sina samarbetspartner.

Ett exempel från debutskivan, låten heter: Where The Rivers Of The Madness Stream


Ett exempel från skivan Sundown (1996), låten är titelspåret Sundown. Efter denna skiva dog mitt intresse för bandet totalt.


All utveckling är inte bra...eller?

0 kommentarer: