Morbid Angel

onsdag 23 februari 2011


Morbid Angel bildades 1984 av Trey Azagthoth i Tampa, Florida.
Dom anses som en av grundarna till genren death metal och de var ett av de första banden att använda sig av sk. blast beats.
De släppte sitt första fullängdsalbum, Altars of Madness, 1989 och gruppen bestod vid den tidpunkten av Azagthoth (gitarr), David Vincent (bas och sång), Richard Brunelle (gitarr) och Pete Sandoval (trummor). Gruppen har haft några medlemsbyten genom åren men dom har återkommit och idag är alla utom Pete Sandoval kvar i bandet.
Jag köpte Altars Of Madness när den släpptes men fastnade inte riktigt för gruppen då musiken var lite för snabb för mig, men när nästa album Blessed Are The Sick, släpptes 1991 så var jag fast i träsket. Morbid Angel är ett ständigt återkommande inslag i mina spellistor och jag önskar att Sweden Rock Festival låg närmare min hemort så att jag kunde få se dom live i sommar!

Bjuder på 2 av mina favoritlåtar med gruppen och först ut är titelspåret från Blessed Are The Sick (1991):


Den andra låter blir God Of Emptiness från albumet Covenant (1993):

1 kommentarer:

http://seance.blogg.se/ sa...

Morbid Angel ägde på SRF du kan läsa om det under kategorin festivaler på min blog.