Edge Of Sanity

måndag 5 november 2007

Om du läst denna blogg ett tag så har du förmodligen redan listat ut att jag är ett STORT fan av Dan Swanö och gillar i stort sett allt han gjort.
Är du intresserad av att veta mer om vad han gjort så kolla gärna på mitt tidigare inlägg där jag listade alla projekt.

Idag har turen kommit till mitt absoluta favorit band Edge Of Sanity. Dom bildades 1989 i Finspång och var aktiva till 1997. Då valde Dan att lämna bandet och dom släppte ytterligare ett album utan honom som hette Cryptic , men den skivan kan vi låta bli att kommentera ;)

2003 återupstod bandet under Dan´s ledning återigen och släppte albumet Crimson II, detta var något han ville göra och det var en total ego-tripp där han bestämmde allt. Med denna skiva fick han det avslut på bandet som han hade önskat sig och dom lär knappast släppa något mer.

Edge Of Sanity är ett av få dödsmetall band som jag fortfarande lyssnar ofta på, jag kan helt enkelt inte få nog. Anledningen till att jag fastnade för dom från början beror nog helt enkelt på att dom var lite annorlunda. Dom avvek från mönstret för dödsmetall som fanns i mitten av 90-talet. Dom lekte med det proggresiva och blandade growl med ren sång röst.

Tyvärr finns det väldigt lite filmat material med gruppen då Dan aldrig varit något större fan av turne livet. Därför gjorde dom väldigt få spelningar och det är i princip samma sak idag med dom band han nu är inblandad i.

Jag har iaf hittat 2st "klipp" det första är enbart musik och låten heter Twilight och kommer från albumet Purgatory Afterglow (1994)




Det andra klippet är den enda riktiga videon jag kan hitta, dock är den i usel kvalitet. Men ljudet är OK. Låten heter Black Tears och kommer från samma album Purgatory Afterglow.
Denna låt framför han fortfarande på live spelningar med sitt nuvarande huvudprojekt Nightingale.


1 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag är HELT såld på E.O.S... Har varit sen typ jag var sjutton...
FAN VA DE ÄR BRA!
Så annorlunda och med riff som får en att dö döden direkt! URBRA! Mitt absoluta favoritband!!!!!