Swanö + Åkerfeldt = Gudar?

tisdag 6 november 2007

Tänkte spinna vidare lite på Swanö temat idag igen. Jag tänkte bjuda på lite unikt och ganska svåråtkomligt material.

Året är 1996 och Opeth är i studion för att spela in sitt 2:a album Morningrise. Detta gör dom i Dan Swanö´s studio och han producerar skivan. När dom håller på att soundcheckar trummorna för inspelningen så får någon av dom en snilleblixt, vi spelar in lite klassisk 80-tals power metal!
Sagt och gjort dom spelar in en EP och döper gruppen till Steel. EP´n får namnet Heavy Metal Machine.

Line up ser ut som följande:
Dan Swanö - Sång
Mikael Åkerfeldt - Gitarr
Peter Lindgren - Bas
Anders Nordin - Trummor

Detta unika projekt blev sedan nedlagt och dom gjorde aldrig något mer ihop, men jag kan tänka mig hur kul dom hade :) Om du någonsin lyssnat på Opeth eller på Edge Of Sanity så förstår du hur långt från det normala detta är för dessa herrar.

Jag tänkte nu ger er möjligheten att lyssna på dom 3 låtarna dom spelade in (det finns en 4:e också men den har jag aldrig hört). Kom ihåg att detta är inte ett seriöst band, utan något dom gjorde på skoj och jag antar att det fanns en del öl inblandat?

Heavy Metal Machine:
boomp3.com

Rock Tonite:
boomp3.com

Och kanske det bästa power-balladen som någonsin gjorts? Vilken röst :)

Say Goodbye (To Love):
boomp3.com

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, fan va bra! Och som sagt ,vilken röst. På balladen ylar han lika högt som snubben Cyriis i Agent Steel för tusan!

Anonym sa...

Så jävla falsett! haha :D Fast jag tycker mer om Heavy metal Machine... Den va faktiskt ganska bra ur ett powermetal perspektiv. :P

Anonym sa...

Underbart! Speciellt för ett Dan Swanö fan som mig! Guld sida förövrigt!