Norsk ondska i Lund

torsdag 1 november 2007

Det norska Black Metal bandet Dimmu Borgir gjorde den 30/10 en spelning på Mejeriet i Lund.

Jag har aldrig lyssnat på denna typ av musik tidigare, men jag gillar verkligen deras senaste skiva In Sorte Diaboli. Har läst mycket kritik mot detta album, att dom inte längre är "onda" nog, att dom blivit för kommersiella osv.
Personligen tycker jag det är den bästa skivan dom gjort, men jag antar att jag är gillar deras "familjeondska" som recensenten på Sydsvenskan kallar det.

Tidigare Black Metal känns alldeles för fånig för mig med all ondska och djävulsdyrkan, det var viktigare än musiken att man var ond och såg elak ut.
Jag rekommenderar iallafall att du lyssnar lite på deras senaste skiva om du inte gillat dom innan, men hör till dom som tycker om den sortens musik.

Jag lägger in en video på den i mitt tycke bästa låt dom gjort. Den heter The Serpentine Offering och kommer från albumet In Sorte Diaboli (2007)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar du senaste Dimmu har du troligen ändå missat bästa låten. På Japan-versionen är venoms Black Metal med. Som att bli överkörd av ett tåg ungefär...
http://www.venom.nu/sounds/Dimmu_Borgir_Black_Metal_(Venom_cover_bonus_track).mp3

Anonym sa...

Tja jag vet inte om Dimmu Borgirs gamla material alltid lät speciellt onskefullt.

Nått som mest låter högtravande är deras spår 'Over bleknede blader til dommedag' från första skivan For All Tid. Den är ganska festlig =)

Mvh Fredrik
Hårdrocksprogrammet Inrock på Radio AF 99,1 Mhz, Lund